امضای تفاهمنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای با اتاق اصناف مرکز هرمزگان

طرح جدید مهارت آموزی در محیط کار با هدف ایجاد اشتغال مولد و پایدار در هرمزگان آغاز شد که بر اساس آن فرد مهارت پذیر در محیط واقعی کار آموزش ها ی مهارتی را فرا می گیرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان ; اسماء کریمی مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان با اعلام این خبر گفت :در حال حاضر دولت و بخش خصوصی به کمک یکدیگر آموزش های مهارتی را اجرا میکنند. در طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی متقاضی در کنار استاد کار (مربی )و در محیط واقعی ، دوره آموزشی مهارتی را به مدت حداقل طول استاندارد آموزشی و حداکثر یک سال سپری می کند و با محیط کسب و کار نیز آشنا می شود و تجربه کسب می کند و ضمن خودباوری برای ورود به عرصه اشتغال و کار آفرینی آماده می شود.
مهندس کریمی اظهار کرد : حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی به ویژه در صنایع دستی، کمک به بنگاه های فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند ، کاهش هزینه های جذب و بکار گیری نیروی فاقد مهارت با استفاده از ظرفیت و توان آموزشی بنگاههای اقتصادی از دیگر مزایای این طرح است.
وی تصریح کرد : در طرح مهارت آموزی متقاضیان و واحد های پذیرنده (مراکز یاد گیری )هر دو می توانند با مراجعه به مراکز اموزش فنی و حرفه ای استان نسبت به ثبت نام اقدام نمایند و بیمه مسئولیت مدنی مهارت آموختگان در حال آموزش بر عهده سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و مشمول قوانین کار و تامین اجتماعی در این مدت نمی گردد.
وی اضافه کرد : مهارت آموزانی که در این طرح پذیرش می شوند پس از اتمام زمان آموزش از سوی بنگاه اقتصادی به آزمون های پایان دوره معرفی شده و پس از تعیین صلا حیت و قبولی در آزمون های مربوطه گواهینامه مهارت سازمان را در یافت می نمایند.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان گفت : تفاهمنامه مذکور با هدف گسترش تعاونی های صنفی مبتنی بر دانش و مهارت منعقد شده است که پس از نیازسنجی آموزشی و اعلام نیاز آموزشی توسط اتاق اصناف،اجرایی خواهد شد.
جلالی رییس اتاق اصناف استان گفت: تفاهمنامه و طرح آموزش در محیط واقعی کار و نیازسنجی آموزشی اصناف در جلسه تخصصی با حضور روسای اتحادیه های اصناف جهت اجرا اطلاع رسانی و بررسی خواهد شد.
رییس اتاق اصناف استان و رییس اصناف سازمان صنعت ، معدن ،تجارت و جمعی از کارشناسان و روسای مراکز آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای در این نشست حضور داشتند.
نماینده هرمزگان در اتاق اصناف ایران با ابراز رضایت از نتیجه گفتمان بیان داشت: خط مشی تبیین شده دربرنامه ششم توسعه با عقد قرارداد آموزشی توسط مدیرکل فنی وحرفه ای ورییس اتاق اصناف با بهره گیری ازظرفیت کارگاهی صنوف بویژه مراکزجوارکارگاهی صنوف اقدام می شود.
وی با اشاره به اهداف آموزش وبا بهره گیری ازتجارب نیروهای زبده ومتخصص تصریح کرد: این حرکت بنابر معرفی اتحادیه‌های صنفی با صدورکارت استادکار مهارتی بر اساس ضوابط سازمان فنی وحرفه ای جهت یابی شده و با هدف سنجش مهارتی اصناف وبرگزاری مسابقات درسطوح شهرستانی،استانی وملی، نیاز سنجی بازارکار باهدف آموزش واشتغال درادامه روند استاد شاگردی، صدورتاییدیه برای رسته هایی که تاکنون فاقد استاندارد مهارتی است وجهت صدورمجوز کسب مشروط موقت توسط اتحادیه.، صدور گواهینامه پایان دوره تخصصی لازم و اعطایی تسهیلات معافیتی ازمشمولیت پرداخت درصدی از حق بیمه کامل کارگری مفررشد. کمیته ترکیبی ازاتحادیه،اتاق اصناف وفنی وحرفه ای بطورمستمرموضوع پیگیری کنند.
نماینده هرمزگان در اتاق اصناف ایران ادامه داد: دراین جلسه الویت آموزش برای شاغلین صنف نانوایان نیز مورد توافق قرار گرفت.
رییس اتاق اصناف در پایان از اهتمام مدیر کل وکارشناسان فنی وحرفه ای و سازمان صنعت ، معدن و تجارت در راستای تعاملات فی مابین قدردانی کرد.